Autodopravcovia žiadajú od vlády, aby začala konať

03.06.2014 Bratislava

Bratislava 3. júna (TASR) - Predstavitelia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) žiadajú od vlády Roberta Fica, aby zlepšila podmienky pre podnikanie. Najväčšie ťažkosti robia momentálne slovenským autodopravcom vysoké ceny nafty, daň z motorových vozidiel, spotrebná daň na naftu, zákazové značky na cestách a neprimerane vysoké pokuty zo strany polície.

"Naša skúsenosť z intenzívnych rokovaní s rezortom dopravy a ostatných dotknutých rezortov nás presvedčila, že nepociťujeme záujem riešiť rokmi zanedbané podmienky v autodoprave," povedal na dnešnom brífingu pred Úradom vlády (ÚV) SR v Bratislave podpredseda UNAS Róbert Huran. Pred stretnutím s novinármi Huran odovzdal na ÚV otvorený list smerovaný premiérovi Robertovi Ficovi, v ktorom ho únia informuje o súčasnom stave v autodoprave na Slovensku a žiada nápravu.

Podľa predstaviteľov UNAS nie sú zo strany vlády plnené viaceré dohodnuté kroky, a to aj napriek tomu, že autodopravcovia pristúpili v dobrej viere na zmier a neorganizovali štrajkové akcie. Súčasný stav pritom podľa Hurana ohrozuje viac ako 60.000 ľudí zamestnaných v autodoprave, pričom hrozí, že ich nahradia zahraničné firmy, ktoré odvádzajú dane do svojich domovských krajín. "Jeden stratený kamión je 15.000 eur stratených pre obnovu našich ciest a výstavbu nových úsekov ročne," upozornil Huran.

Od roku 2010, kedy bolo zavedené mýto, prišlo v tomto odvetví o prácu viac ako 5000 ľudí, pričom viac ako 500 živnostníkov skončilo s podnikaním. Z pôvodného počtu 6000 autodopravcov v roku 2010 tak zostalo len 3500 a slovenské firmy v súčasnosti využívajú o 2500 kamiónov menej. "Náklady na prepravu sa len 'vďaka' mýtu zvýšili v priemere o 45 %," podotkol podpredseda UNAS.

Predstavitelia sú nespokojní najmä so znížením dane z motorových vozidiel o približne 10 %, pričom argumentujú, že pôvodná dohoda bola iná. Výška dane sa mala podľa nich dostať na úroveň okolitých krajín. "Pre porovnanie, v Českej republike sú sadzby viac ako polovičné, čo má za následok, že český podnikateľ uhradí aj o 1000 eur ročne za kamión menej," vyhlásil Huran.

Vysoké majú byť aj pokuty pre autodopravcov zo strany polície, ktoré sú podľa únie likvidačné. UNAS navrhuje tiež zmeny, ktoré by znížili výsledné ceny nafty na Slovensku. Ide o zrušenie poplatku, ktorý sa odvádza Agentúre pre núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov (EOSA) a zavedenie vratky zo spotrebnej dane z nafty. Autodopravcom prekáža aj intenzívne zavádzanie zákazových značiek, ktoré môžu podľa nich napáchať ekologické škody, nakoľko ich šoféri obchádzajú cez dlhšie trasy.
 

Vyberte región